Hoe maaglast voorkomen op reis?

Straks zijn we weer collectief aan een welverdiende vakantie toe. Het zou de mooiste tijd van het jaar moeten zijn: relaxen, van de zon genieten, andere culturen ontdekken, lekker eten en drinken... en daar zit meteen het addertje. Want voor je maag is het meestal géén vakantie. Heel wat vakantiegangers krijgen af te rekenen met maag- en darmproblemen. Die zijn vaak te voorkomen en gelukkig meestal eenvoudig te behandelen. 

Vakantiestress

Het lijkt bizar, maar wat een ontspannende vakantie zou moeten zijn, is vaak een bron van stress. Je dagelijkse routine valt weg, er valt veel te regelen, de kinderen zeuren, de vlucht is vertraagd...  Stress uit zich vaak in maag- en darmklachten. Probeer ontspannen aan je vakantie te beginnen. Pak ruim op tijd je koffers, neem een dagje op voorhand vrij en slaap de dag van je vertrek uit als het even kan.  

Indigestie

Als we met vakantie zijn, gooien we onze dagelijkse voedingspatronen overboord. We eten op onregelmatige tijdstippen, laten ons ongewone en exotisch gekruide gerechten voorzetten en eten wellicht ook wat meer dan normaal. Geen wonder dat indigestie een frequente klacht is tijdens de vakantie. Je maag loopt vast, je voelt je opgeblazen, je wordt misselijk. Probeer alvast overdaad te vermijden. Laat die vette croissant bij het ontbijt links liggen en neem een stuk fruit. Dan heb je nadien nog energie over voor een flinke wandeling: beweging is niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je spijsvertering. Krijg je toch last, dan kunnen bepaalde geneesmiddelen verlichting brengen.

't Is dus een goed idee om voor je vakantie even langs je arts te gaan om je reisapotheek volledig voor te bereiden. Over het samenstellen van een goede reisapotheek, lees je meer op www.uwreisapotheek.be

 

  • Vermijd rauw of halfrauw voedsel
  • Drink geen water uit de kraan als dat niet te vertrouwen is
  • Gebruik best geen ijsblokjes
  • Was groenten en fruit grondig voor je ze eet
  • Pas op met schepijs. Neem liever een voorverpakt ijsje.