Hoe moet je je beschermen tegen de zon?

1. Kies een zonnefactor die bij je huid past

Hoe bleker je huid, hoe sneller je verbrandt. Gebruik minimum factor 30. Mensen met rode of blonde haren raden we factor 50 aan.

2. Gebruik voldoende zonnecrème

Om je hele lichaam te beschermen heb je ongeveer 36 ml (7 koffielepels!) nodig. Gebruik je bijvoorbeeld maar de helft, dan bestaat de kans dat ook de bescherming gehalveerd wordt.

3. Besteed extra aandacht aan snel verbrandende lichaamsdelen

Zeker je handen en je gezicht vertoeven vaak in de zon, dus smeer ze goed in. Vergeet je neus en je oren niet! Draag je open schoeisel, smeer dan de bovenzijde van je voeten goed in. Ook kuiten en knieën verbranden wat sneller doordat ze iets meer uitsteken.

4. Smeer altijd en overal

Denk niet dat je je alleen moet insmeren als je gaat zonnen. Ook in de stad kan je verbranden! Smeer je heel de zomer in. Het is niet omdat je al een bruin kleurtje hebt dat de zon je huid niet meer kan beschadigen!

5. Blijf smeren

Smeer je meermaals per dag in. Ook telkens wanneer je uit het water komt of wanneer je sterk gezweet hebt en zelfs als je een waterresistente zonnecrème gebruikt!

6. Zoek vooral schaduw op

Hoe uitnodigend de zon ook is, zoek ze niet constant op. Overmatige blootstelling aan zon vormt een ernstig gezondheidsrisico. Vermijd zonnekloppen tussen 12 en 16 uur.

7. Opgepast met medicatie

Heel wat geneesmiddelen kunnen in combinatie met de zon ernstige allergie of zelfs brandwonden veroorzaken. Wees zeker voorzichtig met antibiotica en pijnstillende zalven die cortisone bevatten. Lees eerst de bijsluiter om na te gaan of je gevaar loopt. Ook je apotheker kan je hierover informeren.

8. Kinderen zijn bijzonder gevoelig!

Smeer je kinderen heel goed in en kies voor de hoogste beschermingsfactor (SPF 50). Doe kleine kindjes een T-shirt aan (ook om te zwemmen) en zet in de zon steeds een hoedje op.